brewing-technikák, receptek és eszközök, kávézó és kávészemle külföldi és magyar viszonylatban.

Home Brew

Porlex vs. Rhino

A középkategóriás őrlök csatája I.

2015. február 02. - homebrew

rhino_emblema.JPG

Szinte nem találkoztam olyan magára valamit adó baristaval, aki ne mondta volna el legalább egyszer, hogy az őrleményen nagyon sok múlik. A konzisztencián, a nem megfelelő szemcseméreten az otthoni kávénk könnyen elcsúszhat. Egy kis odafigyeléssel persze a kockázatok is lecsökkenthetők. A középkategóriás őrlők összehasonlítása során az első meccset a Porlex és a Rhino játsza egymással. Az eredmény pedig szerintem magáért beszél majd.

Manapság egyre jobb és jobb kézi őrlők kerülnek ki a piacra (LIDO2, Hausgrind). Ezek a hasonló árkategóriájú elektromos őrlőket is le-lenyomják, azonban áruk már sokakat elriaszthat. A középkategóriás kézi őrlők kompromisszumos megoldásnak nevezhetőek. Ide szerintem a Hario Mini Mill, Hario Skerton, a Tiamo Coffee Grinder Slim, a Porlex és a Rhino Hand Grinder tartozik. Ez egy szubjektív lista, persze akad még más is. Ezek közül ismerősök, barátok tapasztalatai alapján a Tiamo-t és a Mini Millt kizártam, majd a fennmaradó háromból kiválasztottam egyet, amit nem ismertem (Rhino), és a maradékból azt, ami jobban hasonlít hozzá (Porlex). Az összehasonlítás győztese a későbbiekben a Skertonnal fog megküzdeni. Sokat hangoztatott vélemény, hogy a Porlex kategóriája legjobbja. Majd meglátjuk.

Technikai specifikációk

Mindkét őrlő hasonló tulajdonsággal bír, a felépítsük is szinte megegyezik. Ezzel együtt mégsem mondhatjuk, hogy a Rhino egy egyszerű koppintása a Porlexnek. Mindkét őrlő rozsdamentes acélból készült, felépítésük megegyezik, mégis a Rhino használat közben masszívabbnak hat. A Porlex őrleménytartója laza, lejár, csakúgy, mint a kupakja. Könnyebb, keskenyebb és magasabb is, ránézésre is látszódik a különbség. A Rhino őrlőfejénél a lenti galériában látható, hogy kicsit mozog, így nem pont középen helyezkedik el. Habár az őrlemények összehasonlításában így is jobb eredményt ért el, de ezt később korrigáltam, és egy kicsit módosítottam rajta.

Porlex Rhino
Magasság 185 mm 170 mm
Átmérő 47 mm 50 mm
Súly 211,5 g 227,5 g
Súly őrlőkarral 264 g 293,5 g
Űrtartalom 40 g 42 g

 

Módszer

Az összehasonlítás során 20 g kávéval és V60-hoz illő szemcsemérettel dolgoztam. Megfigyeltem az őrlés időtartamát, a szemcseméretet, a szitálást követő szemcseméretet és a vesztett grammokat, az őrlő tárcsa beállítását, a lefolyást. Majd a Rhino-n egy kis manuális módosítást eszközöltem, és úgy is elvégeztem. A módosítás annyit jelent, hogy egy papírral kitámasztottam körbe az őrlőfejnél, hogy ne mozogjon. Szitáláshoz egy fém, henger alakú teaszűrőt használtam, olyat amilyet pár kávézóban is használnak a városban szitáláshoz.

rhino_modositas.jpg

 

Szitálás után

      Porlex        Rhino  
Kávé mennyisége   20 g 20 g
Kiszitált mennyiség 6 g 3,5 g
Őrlési idő 80 mp 56 mp

 

Ahogy a fenti táblázatból kivehető, a Rhino sokkal gyorsabban és könnyebben őröl. A Porlex majd fél perccel lassabb, és többször is megakadt őrlés során. Igaz ez a kávé hibája is lehet. A Porlex rengeteg fine-t termel, 20 g-nál 6 g megy a feleslegbe. Ezzel szemben a Rhino csak 3,5 g-ot veszít, és konzisztenciában is jobb eredményt kapunk (a módosítás után meg pláne). Amíg a sok fine mellett a Porlex esetében nagyon sok nagyobb darab kerül az őrleménybe, addig a Rhino-nál ezek kiegyenlítettebek és a fine is jóval kevesebb.  A beálltások közt sincs nagy hasonlóság: a Porlex 6. klikkje felel meg körülbelül a Rhino 4. klikkjének. A Rhino viszonylag jó eredményt hoz, a változtatás után azonban sokkal konzisztensebb eredményt produkál. Ez annak köszönhető, hogy a belső kerámia fej kicsit mozog, a kitámasztás után azonban stabilabb. A Porlex esetében nem tapasztaltam ilyen kimozgást, amit hasonló módszerrel javítani lehetne.

Ha az őrleményfinomságon állítok, akkor az figyelhető meg, hogy minél durvább az őrlemény, annál egyenetlenebb lesz a Porlex. A Rhino esetében is igaz ez, de kisebb mértékben.

orlemenyek.JPG

Porlex balra, Rhino jobbra

Tisztítás

Mielőtt új kávéval kezdek foglalkozni, az őrlőket alaposan megtisztítom, hogy a kávéból kioldódott illóolajok ne befolyásolják az új kávét. Mivel a két őrlő hasonló koncepcióra épül, így tisztításuk is hasonlóan pofon egyszerű. Csak szét kell szedni, és fogkefe + melegvíz kombóval szépen megtisztítani. 

Ár

Az őrlők nagyjából egyforma árban vannak 10-13 ezer közt elérhető itthon is (pl. Embassy, Koktélbolt, Barista szaküzlet), de ebay-en ki lehet fogni egy akciós példányt. 

Ítélet

Mindent összevetve mindkét őrlő megállja a helyét a középkategóriában, de a Rhino sokkal egyenletesebb, szebb őrleményt eredményezett, amiből fele annyi fine lett kiszitálva, mint a Porlexből. Gyorsabban őröl, masszívabb a váz, jobb a fogása, több kávé fér bele, és jobb kávékat sikerült vele készíteni. Az én szubjektív véleméynem az, hogy a Rhino megnyerte a versenyt. A következő ellenfele pedig a Hario Skerton lesz. A Rhino otthoni hobbi használatra, ebben az árkategóriában tökéletes, azonban ha kicsit komolyabb felszerelésre vágyunk és a pénztárcánk is engedi, akkor szerintem egy LIDO2 vagy Hausgrind a legjobb választás jelen pillanatban

És nektek, van-e kedvenc kézi őrlőtök, és ha igen, mi az? 

A bejegyzés trackback címe:

https://homebrew.blog.hu/api/trackback/id/tr297134069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Erno Hargitai 2015.02.05. 16:41:22

Aki már elindult a minőségi kávézás útján, gyorsan rá fog jönni, hogy a daráló az egyik sarokköve (a kávé és az elkészítés módja mellett) a jó ital elkészítésének. Mivel nem olcsó mulatság egy profi daráló beszerzése, így igen hasznos az összes olyan objektív írás a témában mint ez a blog, mivel a végén nagyon nem mindegy mire költjük a pénzünk.

Dewla · http://konnektor.org 2015.02.11. 10:44:13

Nekem olyan módszertani kérdésem lenne, hogy a kiszitált 3.5 vs 6 gramm azt jelenti hogy az IKEÁS szitával már több fine-t akármennyire ráztad nem tudtál kiszedni? Szóval azzal a szitával ez egy maximálisan kiszitálható mennyiség?

homebrew 2015.02.11. 11:09:29

@Dewla: Igen, ez a vége. Lehet, hogy más szitánál más eredményt kapnék, de ezzel a rácssűrűséggel ennyi jött ki belőlük.

fmt 2015.02.11. 18:03:45

Hátha érdekel valakit: a minimill hasonló feltételekkel 12g-ból 6g port produkál.
Aztán lehet, hogy csak durvább a szűrőm, de amúgy is nagyon egyenletlen az őrleménye.

Dewla · http://konnektor.org 2015.02.12. 13:23:35

@fmt: A stabilizáló modot megcsináltad? Rengeteget segít...

trigger86 2015.03.27. 17:49:41

@Dewla: Minimill-el én is elég szélsőséges szemcseméreteket érek el. Valahol lehet bővebben olvasninéznilátnihallani a "stabilizáló mod"-ról?

totmate 2015.10.29. 17:28:11

Nagyon köszönöm a Rhino ajánlást!! Csak most jutottam oda, hogy be tudjam szerezni, de már az első kávénál lefostam a bokám akkora ugrás a mini mill-hez képest

Petya79 2015.12.20. 08:03:58

Nekem óriási csalódás volt a Rhino. Az elsőnél apró kis kerámia darabok váltak le, a fix őrlőtárcsán meg egy pici repedés volt. Mindez 1 hét használat után. Ezt aztán kicserélték nekem egy még rosszabbra: ennél repedés ugyan nem volt a kerámián, de ugyanúgy találtam rajta apró leválásokat, ráadásul a kúpos tárcsa gyári állapotában ki van "csorbulva"; így az inkább csak morzsol, mintsem őröl. A másik gond a kicserélt Rhino-val, hogy annak az alsó tartórésze laza, lötyög, használat közben olyan, mintha le akarna esni.
A fix őrlőtárcsa módosítása pedig, amire a cikk is utal, csak fél megoldás, ugyanis a kúpos tárcsának is van oldalirányú "kilengése". Így aztán őrléskor nem marad el az eredmény sem...
Csak azért nem küldtem vissza megint a forgalmazónak, mert nem akartam, hogy egy kekeckedő gyökérnek nézzenek. Viszont a leendő vásárlókat mindenképp lebeszélném erről a silány minőségű kínai vacakról. Utazás, vagy kirándulás alkalmával esetleg jól jöhet, bár az eredeti árát szerintem így sem éri meg...
süti beállítások módosítása