brewing-technikák, receptek és eszközök, kávézó és kávészemle külföldi és magyar viszonylatban.

Home Brew

Phin, a vietnámi kávékészítő

Az egyszerű és nagyszerű társ

2015. augusztus 11. - homebrew

foto_no_exif_8.jpg

A Phin egy hónapja robbant be a képbe nálam, hála az aktuális Standart magazinnak. Ott olvastam róla, és egyszerűségével fel is keltette a figyelmemet. Kis kutatást követően eldöntöttem, nekem szükségem van egy ilyenre a repertoárba, mert nem csak a bloghoz jön jól, de pl. egy Aeropressnél is gyorsabban és egyszerűbben lehet vele kávét készíteni. Az eredeti rendeltetése szerinti feladatot nem fogja elvégezni, hagyományos vietnámi kávé sosem fog készülni vele, de jeges és forró "drip coffee" annál inkább. A bejegyzésből kiderül, hogy milyen lehetőségek rejlenek ebben a kicsi, egyszerű, ám de annál praktikusabb eszközben.

Beszerzés

A kutakodásom után már csak be kellett valahogy szerezni, hiszen itthon még nem találkoztam ilyen eszközzel. Mivel az Ebay a barátunk, és a vámon sem szórakoztak, 1,5 hét múlva már itt is volt a termék, aminek az ára nevetségesen alacsony: 3000 ft volt postával együtt innen

A technikai információk

Több fajtát is találni az interneten, van füles, fül nélküli, kis kampós, nagy kampós, de mind rozsdamentes acélként vannak hirdetve. Érdemes megnézni az értékeléseket, mert akad egy-két alumíniumot árusító eladó is... Általában 4-5 méretből válogathatunk: 177ml (6oz), 200ml (7oz), 240ml (8oz), 280ml (9oz), 300ml (10oz). Én a 200 ml-est rendeltem. Egyrészt a 300ml sehogy sem elég több emberre, így mindenképpen két kört kéne csinálni, másrészt 2 decinél többet nem szoktam meginni reggelente, ezért adta magát, hogy ezt válasszam.

A Phin kávékészítő alapvetően 4 részből áll. Egy középen lyukacsos szűrő, egy henger, aminek az alján szintén szitaszerű lyukak vannak, egy "tömörítő" és egy fedő. A 200ml-es verzió remekül passzul a legtöbb átlagos pohárhoz, kiöntőhöz, így simán ráhelyezhető.

Használat

A használata ránézésre egyszerű, beletöltjük a kávét a hengerbe, eligazgatjuk, hogy nagyjából egyenletesen eloszoljon és finoman rátesszük a "tömörítőt", ráhelyezzük a kiöntőre/pohárra, majd felöntjük vízzel és várjuk amíg lecsöpög. Sok kísérletezésre az őrleményfinomsággal történő variáláson és vízhőmérsékleten kívül látszólag nincs lehetőségünk, azonban én megpróbálkoztam pár dologgal. Az első használat során nagyon gyorsan folyt le, és kicsit alulextraktált íze volt, viszont (ehhez mérten) meglepően testesre és ízekben gazdagra sikerült.

Ezek után próbálkoztam finomabb őrleménnyel, de az meg nem akart lefolyni 8 perc alatt sem. Ezek szerint vigyázni kell, mert túl finomra őrölt őrlemény esetén nem fog lefolyni egy csepp kávé sem, pont úgy, mint a v60-ak esetében. Az őrleménytől függően lehet 2-6 perces brewing time is, az ideális szerintem a 3 perc körüli idő. Jeges verziók esetében kicsit több is. Valahol a Kalita és a Chemex őrlemény közé lőném be a Phinhez passzoló őrleménynagyságot, de ez függ a kávé mennyiségétől is. Egy biztos, ha a Kalita őrleményhez közelebbit használtam, mindig szitálnom kellett, különben nagyon lassan jött le a kávé. Hogy ne legyen unalmas, ha Chemex-szerű őrleményt szitáltam, akkor meg 1 perc alatt lent volt a 2 deci. 

Miután az őrleményfinomságot nagyjából sikerült belőni egy határ közé (ahol még élvezhető kávét sikerült készíteni), elgondolkodtam, hogy vajon ha a két szűrőréteg közé teszek egy aeropress filterpapírt, az hogyan befolyásolja az eredményt. Maradt egy kis Costa Ricam, ami nem is ízlett, nem is fogyott, de már 6 hetes volt, így az ízeket nem figyelve, csupán a lefolyást figyeltem. Durvább őrleménynél lassított a folyamatokon és a korábbi 1 perces lefolyás helyett 2,5-3 is lett akár. Sajnos ez csak durvább őrleménnyel nem nagyon működött, egy idő után már nem akart csepegni, főleg ha az őrlemény v60 finmságú, v60-szerű volt.

Az aeropress papír adta az ötletet, hogy kipróbáljam milyen, ha bloomingolok (előáztatom) is a teljes felöntés előtt, a kis "tömörítő" nélkül. Ilyenkor az történt, hogy a pohárba/kiöntőbe kis zacszemek kerültek, ahogy a Bonavitából felöntöttem. Egyébként sokkal több íz is volt benne ilyenkor, de sajnos a zaccszemekből is tovább oldódott az anyag, így hosszabban kevésbé volt élvezhető egy jeges ital például.

 

Recept

Sokféle kávét sikerült készíteni, de a legjobb talán a Has Bean Geishaból készült volt. Élénk, frissítő, gyümölcsös, egy kis étcsokis lecsengéssel, mouthfeel-el.

13,5 g kávé, Rhino #6 szitálva, 75 g jég, 120 víz (30 g 30 mp-ig, majd a maradék és lefed)

Csak érdekességként jegyzem meg, hogy a neten található receptek olykor nagyon erős aránnyal dolgoznak a kávé javára, de ezek általában sűrített tejjel készülnek, így valahol érthető.

Összegzés

 

Igazából a Phin összetétele engem jobban emlékeztet egy kotyogósra, a működési mechanikája viszont sokkal inkább egy csöpögős filtereszközre. Nem szép, nem fotogén, cserébe letisztult és egyszerű. Leginkább jeges italokat készítettem vele, mert 36 fokban annyira nem éltem át a meleg filter örömeit. De tesztelésre készült 1-2 meleg is, és azt kell mondjam nem lettek rosszak. Előnye szerintem, hogy használata egyszerű, nem igényel különösebb precizitást, mint pl. a v60/Kalita/Chemex, nem kell hozzá filter, mint pl. az Aeropresshez stb. Mint minden eszközt, ezt is ki kell ismerni, de az első pár randink után bátran mondhatom, örülök, hogy a Phinnel gazdagodott a házi készletem, mert biztos használni fogom.

Végigolvasva a posztot, ti mit gondoltok, szerintetek érdemes beszerezni egyet?  

HB

A bejegyzés trackback címe:

https://homebrew.blog.hu/api/trackback/id/tr937686122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása