brewing-technikák, receptek és eszközök, kávézó és kávészemle külföldi és magyar viszonylatban.

Home Brew

Jeges AeroPress recept

2015. június 08. - homebrew

jeges_aeropress_1.jpgNyáron nagyon szeretem a jeges filtereket, egy fokkal jobban, mint a meleget, ezért ha tehetem igyekszem jegesen kérni a filterem. Nem reprezentatív felméréseim szerint itthon a baristák két stílust alkalmaznak. Akik több jéggel dolgoznak és figyelembe veszik a jég térfogatát a filterezéshez, és akik kevesebb jéggel dolgoznak és nem veszik figyelembe (legalábbis nem jelentős mértékben). Mindkettőnek lehet előnye, bár én személy szerint az első verzióhoz húzok. A tavaly nyáron kikísérleteztem egy olyan receptet, ami a legtöbb kávéval változtatás nélkül működött, így csak az őrlemény nagyságával, áztatási idővel kell játszanom, a víz-jég-kávé aránnyal nem. Ez azért nagy könnyebbséget és szabadságot jelent. Bátrabban lehet kísérletezni.

Recept:

  • 19,5 g őrlemény
  • 113 g jég
  • 130 g víz (60 g, 70g)
  • 90°, Norda
  • átnyomás 20 mp
  • Rhino #4

A felöntésnél először 60 g Norda, majd lazán kever, 30 mp-nél 30 mp alatt felönt 130-ig, 30 mp-ig (1:30-ig) folyamatosan, érzékkel kever, majd kupak fel, levegő kinyom, ráfordít az üvegre, amiben a jég van, és 2:00-nál átnyom 20 mp alatt. Általában az áztatási idővel és az őrlemény finomsággal szoktam játszani. (Általában gyümölcsös-savas végeredmény születik, de például sikerült már egyszer egy Intelligentsiaból kihoznom egy erős csokis-fűszeres italt is) 

A hétvégi Kaffa Masha esetében az általam általában használt Aeropress őrleménynél egyel finomabban csináltam, és nagyon-nagyon gyümölcsös lett a végeredmény, mindenféle kesernyés íz nélkül. Igazi nyári frissítő, jeges gyümölcsteás feeling. A végeredmény pedig egy izgalmas, koncentrált ital, amely a jég olvadásával együtt folyamatosan változik, de ha el van találva az őrleménynagyság-áztatási idő páros, akkor a legvégén sem érződik vizesnek.

A végére pedig egy kis timelapse videó a perverzebbek kedvéért. 

A bejegyzés trackback címe:

https://homebrew.blog.hu/api/trackback/id/tr77526874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

totmate 2015.06.09. 15:54:08

A rhino tényleg ilyen jó eredményt produkál? Tudom kicsit off téma. De ezt a receptet is kipróbálom!

homebrew 2015.06.09. 16:02:07

@totmate: Igen. Nekem a fél éves Porlexemnél jobb eredményt hoz, ahogy az összehasonlító posztban is írtam. Az őrlőkúp rögzítésével meg tényleg jobb. :) Nyilván nem olyan jó, mint egy profi EK, de otthonra azért nem rossz. :)

totmate 2015.06.09. 17:25:05

Rendben akkor be is szerzek egyet. Sokat gondolkodtam, hogy összegyűjtök egy Lido 2-re, de sok a vám és az idő, amire ideér. Illetve, ha érdekel szívesen beszállnék kávé rendelésbe, mert kis mennyiséget rendelni nem túl kifizetődő.

Sztill Rájning 2015.06.10. 11:21:32

@totmate: Lido 2-rol tudod, mennyibe kerulne mindennel egyutt? Nekem egy Graef CM702-m van, s nem tudom, megerne-e valtani. Ha veletlen az elektromos orlot sem veted meg, kulfoldrol azert lehet olcsobbat venni, amikrol jok a velemenyek (Baratza Encore).

totmate 2015.06.10. 11:23:53

@Sztill Rájning: A Kis Zoltánnak van és ő mondta, hogy a vége ilyen 70 lett. És sok idő volt mire átment a vámon.

homebrew 2015.06.10. 11:28:20

@totmate: @Sztill Rájning: Igen, 70 körül van a Lido vége, viszont, aki megteheti, annak jó választás. A Baratza Encore-on már én is gondolkoztam, de mire ideér, az is lenne vagy 60-70... Jók ezek a vámos dolgok, mi?
A Rhino azért nem ilyen szinteken mozog. Otthonra, kis költségvetésből jó, de nyilván nem profi minőség.

Sztill Rájning 2015.06.10. 11:48:15

@homebrew: Kivancsisagbol megneztem a Doubleshot oldalan DHL-lel szallitva 53k korul lenne osszesen Csehorszagbol. A magyar vam legendas, igen. En egyszer telefont rendeltem, proaktivan ki akartam elore tolteni a lapot online, mielott kipostazzak. Sajnos az e-mail cim nem volt jo, mint kiderult, szoval erdeklodtem, hova kuldhetem. Ir egy telefonszamot, hogy azon erdeklodjek. Felhivom, s lediktalja a jo e-mail cimet...

totmate 2015.06.10. 20:45:11

Amúgy jó ez a recept köszi szépen! Én most egy Barn-os kávéval készítettem. Meg most készülök egy csepegtetős állványt készíteni itthon. Olyat mint a Hario Water Dripper, csak 1000 Ft-ból :D Remélem jó lesz.

Sledger · http://krikett.blog.hu/ 2015.06.11. 13:07:35

Lehet, hogy amatőr kérdés, de miért csak 130ml a víz?

homebrew 2015.06.11. 13:16:41

@Sledger: Mert beleszámoltam a jeget is, ami el fog olvadni. Ha nem kalkulálom bele akkor sokkal vizesebb lesz az egész.

homebrew 2015.06.11. 13:17:24

@totmate: Köszi! Jól hangzik ez az állvány. :)

Sledger · http://krikett.blog.hu/ 2015.06.11. 17:27:54

@homebrew: ebben van logika, bár én hamarabb végzem vele, mint ahogy a jég elolvad. A jeget is Nordából csináltad?
süti beállítások módosítása