brewing-technikák, receptek és eszközök, kávézó és kávészemle külföldi és magyar viszonylatban.

Home Brew

Drop Coffee Roaster - Kamwangi, Kenya

A megbízható minőség

2015. július 23. - homebrew

foto_no_exif_1.jpg

A svéd Drop Coffee nevével akkor találkoztam elsőként, mikor az Espresso Embassy megnyitott, és az első kellemes benyomás után egyre gyakrabban jártam oda filterezni. Már akkor is nagyon tetszett az a kifinomult csomagolás, ami a Dropra jellemző. Azóta az Embassy-ban sajnos már nem állandó kávé a Drop, így csak nagyon ritkán volt lehetőségem kóstolni őket (igaz előfordult néha vendégkávéként az EE-ben és itt-ott). Egészen addig ment ez, amíg a Kontaktban mondhatni rendszeressé vált a Koppi és a La Cabra kávéi mellett. Az elmúlt években szerintem sokat fejlődött a Drop, ennek eredménye az is, hogy az egyik fő pörkölőjük, Joanna Alm második lett a pörkölő világbajnokságon. Ha magát a kávét kellene csak értékelni, akkor sem lehetne semmi panasz a Dropra, igaz, ez a Kenya nagyon érdekesnek bizonyult (pozitív értelemben), de ezt én a vulkanikus talaj számlájára írom. Azonban nem csak a kávé minősége számít, hanem a csomagolás, a körítés is. A Drop megőrizte a menő külső csomagolását, és továbbfejlesztette a belső kávészemek frissességét elősegítő csomagolást is, és mindehez társul egy roppant kellemes hozzáállás a részükről, amelyet az interneten közvetítenek magukról. Nem véletlen, hogy itthon és a nagyvilágban nagyon sokan szeretik a Dropot.

kaverol.png
 

  • Régió: Kirinyaga, Kenya
  • Variáns: SL28/SL34 Peaberry
  • Feldolgozás: washed
  • Talaj: ásványianyagokban gazdag vulkanikus
  • Tengerszint feletti magasság: 1800 m
  • Szüret ideje: 2014 december-2015 január

 

Zacskót kinyitva, első érzetre zöldséges, "húsleveses" illat.
Kávészemek egyenletesen "medium"-ra pörkölt peaberry szemek. Kicsik, kevés selejtes darabbal
Illat őrölve intenzív, fűszeres, zöldséges

 drop_doboz.jpg

Receptek:

Cold Brew 11,5/100, #8 Rhino, áztatási idő 11 óra
Aeropress 17,5/260, #5 Rhino, 89°C, AquaPanna
Aeropress "presszó" 17/80, #3 Rhino, 90°C, AquaPanna
Aeropress (jeges) 19/125/100 jég #4 Rhino , 88°C
v60 16,5/235, #4 Rhino szitálva, 90°C
Bialetti Moka Express 8/54, #2 Rhino

 Ahol nem jelöltem másként, ott mindig Norda vizet használtam. Az őrlő esetében #"szám"-mal jelzem a klikkek számát, ahol őröltem. A 0 jelenti azt a pontot, ahol szorul az őrlőfej és nem lehet tekerni, 1 legfinomabb és így tovább. A recepteknél az első szám mindig a kávé, a második pedig a víz mennyisége.  

Receptek terén ezúttal nem volt olyan könnyű dolgom, mint a legutóbbi Nude esetében. Az SL34-es variánsok közül kerülnek ki az egyik legjobb kenyai kávék, az SL28-asok pedig a "Fair Average Quality" címkét kapják, ami azért nem olyan rossz. A Kenyai kávék némelyike száraz bogyós árnyalatokat, némelyik viszont citrusos ízeket mutat. Általában azonban mindre jellemző erős savasság, hangsúlyos ízek, és tiszta, kerek test jellemzi (vagy paradicsom, ugye :) ). A Drop esetében ehhez társult egy ásványi anyagokban gazdag vulkanikus talaj is, így hidegen és melegen is egészen új élmények értek. Ha metódust kéne választanom, akkor a Cold Brew-t választanám ebben az esetben, majd őt követné a jeges Aeropress és a V60. Melegen sem volt rossz, sőt, olykor kimondottan finomra sikerült, de valahogy a jeges verziók nagyon szépen kiemelték a kávé pozitív tulajdonságait és nagyon édes, kellemesen savas, kerek kávékat kaptam. Melegen az erős savasság mellett sokkal inkább domináltak az ásványos, zöldséges jegyek.

aeropress.png

Általában tartom magamat ahhoz a szokáshoz, hogy először melegen próbálok ki egy kávét, ez esetben azonban egy jeges aeropresst készítettem és a receptek közül elsőnek találtam meg a jeges Aeropresshez legjobban illőt.

Jeges

A jeges recept egy dupla recept volt, amit most megfelezve írok le. A dupla éppen hogy befért a Pressbe. 

19 gramm kávé Rhino-n 4. klikken őrölve, 88°-os 125 g víz úgy hogy először 40 g-ot öntök bele, alaposan elkeverem, hogy mindenhol egyformán ázzon az őrlemény, majd 30 mp után felöntöm a maradék vízzel, 20 mp-ig finom keverés, kupak feltesz (papír filter alulra, rá egy fém filter, majd még egy papír), majd 100 g jégre 1:30-nál átnyom 2:10-ig (nagyon nehéz volt nyomni). Krémes, közepesen testes, savas kávét kaptam egy kis sárgabarackos, uborkás beütéssel. Kellemes, frissítő volt.

Meleg

Az igazi meleg Aeropress valahogy sehogy sem akart összejönni. Próbáltam 3-4 módszert is, mire kipróbáltam AquaPannaval is egy teljesen hasraütésszerű receptet. És bevált. Testes, édes, citrusos kávét kaptam. Napindítónak tökéletes volt! 17,5 g kávé #5 Rhino, 50 g 89°C AquaPanna víz, elegyengetés, 20 mp-nél továbbönt 250-ig, 15 mp keverés finoman, kupak fel (papír, fém, papír), fordít és 1:50-nél átnyom 2:25-ig.

Meleg espresso-szerű

Sokan szokták (elsősorban Amerikában) az Aeropresst presszó-szerű kávék készítéséhez használni. Időnként én is szoktam kísérletezni vele, és most olyan jól sikerült, hogy a posztba is belekerült. Igazi savbomba volt az első próbálkozás, aztán módosítottam a recepten, és gyakorlatilag kaptam egy közepesen testes, savas, epres-ribizlis ízvilágú espresso-szerű kávét, krema nélkül. Rhino 3-as álláson, 17 g kávé, 80 g 90 fokos AquaPanna, 40-el felöntve, elkevergetve, 25 mp-nél ment a többi víz is, kupak fel (papír, fém), fordít és 55-nél átnyom, a végén "szisszenés" előtt abbahagyva.

drop_aeropress_presszo.jpg

Presszó szerű Aeropress vége. Ütős darab, imádtam.

v60.png

Mivel kevesebb időm volt, a cold brew-val foglalkoztam többet, és a nagy melegre való tekintettel a jeges italokat toltam, ezért V60 terén ezúttal kevesebbet kisérleteztem, Az alaprecept környékén próbálkoztam egy-két alkalommal. 16,5 g kávé, ezúttal enyhén szitálva, 235 g 90°C Norda és kicsit finomabb őrlemény, mint az előzőekben, Rhino 4. klikk, Matt Perger féle technikával készült ital volt. Ez állt neki a legjobban. Ami érdekes, hogy itt inkább az édessége jött ki a kávénak, kevésbé volt savas, sós és/vagy zöldséges.

 mokaexpress.png

A Mokaban eléggé behatárolt a mozgásterünk a víz és az őrlemény mennyiségét tekintve. Ezért a többi eszközön tapasztaltakból kiindulva lehet variálni a vízzel (Norda, szűrt, AquaPanna stb.) vagy az őrlemény finomságával. Az vettem észre a Dropnál, hogy általában szereti ha kicsit finomabb az őrlemény, ezért itt is egyel kisebbet használtam, 84 g előmelegített vizet 8 g kávét Rhino 2. klikken. Elsőre üresnek tűnt egy kicsit, de ahogy picit hűlt, nagyon finom citrusos ízjegyek jöttek, azok közül is mandarin leginkább. Kerek és viszonylag testes volt. Azért szeretem a kotyogóst mert a legkönnyebb elkészíteni és mindig egészen mást ad, mint a filtereszközökkel készült kávék. Azok közt mindig van némi hasonlóság, de a kotyogós az esetek nagy többségében egyedi lesz.

 cold_brew.png

Most az átlagosnál is több cold brew-t csináltam a Dropból, aminek a vége az lett, hogy nem igazán tudtam dönteni a receptek közt. Ami végül segített meghozni a döntést, az egy ismerősöm véleménye volt, aki azt mondta, ezért fizetne is. 11,5 g kávé 8. klikken a Rhinon, 100 g Norda, légmentes üvegben 11 óra áztatási idő. Gyümölcsösség (elsősorban bogyós gyümölcsök), friss savasság és lágyság, krémesség jellemzte. Jégkocka nélkül, erősen hűtve volt a legjobb. 

drop_cold_brew.jpg

Összegzés

Korábban is kedveltem a Drop kávéit, a kenyaiakat viszont annyira nem, de valahogy idén nem ez az első kenyai, ami ízlik. Régebben oda voltam a Yirgákért, manapság viszont kerülöm és izgalmasabb dolgokra vágyom. Ez a Drop, Audun, a 2015-ös kávépörkölő világbajnok etióp kávéja (amiről szintén várható egy poszt) és a Langøra Kaffebrenneri kávéi egytől-egyig izgalmas, nem hagyományos kávék.

A kávé pörkölést követő 5 napos korától 3 hetes időtartamig hibátlan volt, utána kezdett érződni rajta, hogy "öregszik". A meleg receptek most kevésbé kidolgozottak, és igazából kevés időm volt velük foglalkozni, amikor pedig volt, akkor a jeges italokkal babráltam, de ennek ellenére sem volt nehéz finom, kellemes filtereket csinálni a Dropból. Őszintén szólva nem is vártam más. Igyatok sok Drop Coffee-t, a Kontaktba általában találtok! :)

HB

A bejegyzés trackback címe:

https://homebrew.blog.hu/api/trackback/id/tr167635270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása