brewing-technikák, receptek és eszközök, kávézó és kávészemle külföldi és magyar viszonylatban.

Home Brew

Coffee Collective - Kenya, Karagoto

2015. október 06. - homebrew

coffee_collective_jeges_v60.jpg

Azt mondják a hozzáértők, hogy a posztokat felvezetőbe ne írjunk semmilyen ítéletet, vagy következtetést sem, de én most kénytelen vagyok ezzel szembemenni. Imádtam ezt a Kenyát. Lehet, hogy korábban utaltam már rá, de a friss, év eleji szüretből érkező Kenyák nagy kedvenceim idén, szerintem nagyon jó évjáratot futnak. Üde, izgalmas kávék változatos ízekkel és kellemesen élénk savassággal. Ez a Kenya legjobban Kalitában szerepelt, de v60-ban sem volt rossz. Chemexben és AeroPressben nem jött be, kotyogósban pedig hozta az átlagot. 

kaverol.png

 

  • Származás: Nyeri, Kenya
  • Producer: Cooperative
  • Variáns: SL28, SL34
  • Feldolgozás: mosott, emelt "ágyon" szárított
  • Termőmagasság: 1,800 m tengerszint felett
  • Szüret időszaka: 2014 november - 2015 január
  • Szüret típusa: Kézzel szedett

  

Zacskót kinyitva, első érzetre: trópusi gyümölcsös, érett paradicsommal a háttérben

Kávészemek: nagyjából mediumra pörkölt szemek, nagyjából egyforma mérettel, kevés selejtessel

Illat őrölve: citrus, citrus és citrus

 

Receptek:

Aeropress 17/218, #5 Rhino szitálva, 89°C
"immersion" v60 15,2/223, #8 Rhino, 94°C
jeges v60 18/180, 90 g jég, #5 Rhino, 90°C
Kalita 20/280, #7 Rhino, 91°C
Bialetti Moka Express 8,2/55 #Rhino 3

 Ahol nem jelöltem másként, ott mindig Norda vizet használtam. Az őrlő esetében #"szám"-mal jelzem a klikkek számát, ahol őröltem. A 0 jelenti azt a pontot, ahol szorul az őrlőfej és nem lehet tekerni, 1 legfinomabb és így tovább. A recepteknél az első szám mindig a kávé, a második pedig a víz mennyisége.

Az előző Has Bean kávét kevesebb eszközben tudtam kipróbálni, de ebben a hónapban nem pazaroltam és sikerült Kalitában, v60-ban, Aeropressben, Chemexben és Bialettiben is kipróbálnom. Ezek közül Aeropressben és Chemexben kevésbé jött be. Lassan egyébként sikerül magam kiábrándítani a Chemexből, de ez most nem tartozik ide. Kalitában és v60-ban viszont piszok jó volt! 

Kalita

Note to me: a Kalitához is kéne készítenem egy fejlécképet. A recept kiindulópontja egy korábbi receptem volt, ami elsőre nem volt az igazi, kicsit jellegtelen volt, ezért egyet finomítottam az őrleményen és kicsit emeltem a hőfokon is (88-ról 91-re), az eredmény pedig nagyon jó lett. Miután kellően kihűlt nagyon markáns mangós ízt lehetett érezni, és mellette jött a mangóra jellemző erős édesség. Az érett mangónak egyébként nagyon jellegzetes íze van, könnyen felismerhető, ezzel együtt azonban nagyon megosztó gyümölcs is, nehéz megbarátkozni az ízével. Mindezek mellé társult egy üde, friss savasság is. 3 perc 35 másodperc alatt folyt le.

v60.png

V60-ban ezúttal durvább őrlemény jött be, szitálás nélkül. Ízélményben is sokkal másabbat kaptam, mint a Kalitában, de ez várható is volt. Igazából ebből készült a legtöbb, és két kedvenc receptem is volt, végül az ún. "immersion v60" recept mellett döntöttem, mert sokkal tisztább és letisztultabb volt és ehhez visszafogott savasság és közepes test társult. Ízjegyeiben a grépfrút tisztán érződött, mellette trópusi gyümölcsök jöttek még. A normál v60 recept sem volt rossz, de nekem ott túl rivalkodó volt a savasság, majdhogynem fanyarnak mondanám már, és hiába volt 55 fok körül nagyon édes, az összképet tekintve nem nyerhetett. Az "immersion" receptnek az a lényege, hogy a cupping módszerre épül. A megszokottnál durvább őrleményt felöntünk 94 fokos vízzel, kis keverést követően lefedve 4 percig állni hagyjuk, majd -mint a cuppingok során- kanállal megtörjük a tetejét és leszedjük róla a felső részt, és 5 percnél az előáztatott v60 filteren átszűrjük a kávét. További különbség még, hogy a folyadék nem az őrleményen keresztül folyik át a kiöntőnkbe. Ezt a receptet használta egyébként az idei amerikai brewers bajnok az ottani, illetve a világbajnokságon is. Lehet vele kísérletezgetni, az biztos.

Jeges v60

Szeptemberben volt egy kis vénasszonyok nyara és az egyik ilyen nap megkívántam a jeges filtert, ezért kipróbáltam 2 receptet is. Azért kettőt, mert az első nem sikerült és ez zavart. Másodikra egész korrektet sikerült összehozni. Később aztán még 1 jegest csináltam és azt figyeltem meg ennél a kávénál, hogy a jegesnél jobban szereti, ha finomabb őrleménnyel készül, mint a korábbi kávék esetében, mondhatni valahol az Aeropress alsó határán. Mivel kevesebb vízzel lett felöntve, így olyan 1:50 körül le is folyt. Nagyon kiegyensúlyozott lett, selymes mouth-feel, virágos és teás jegyekkel. Mintha egy kellemes jeges teát inna az ember. Nagyon bejött! A durvább őrleménnyel két alkalommal is alulextraktált lett, de így pont jó volt.

aeropress.png

Mostanában nem jön ki úgy a lépés aeropress terén, ahogy szeretném, ez kicsit zavar is. Ennek oka az is lehet, hogy nem érzek rá a dolgokra, de az is, hogy sokkal kevesebb időt szánok rá, mert jobban érdekel a többi készítési mód. Mindenesetre sikerült összehozni egy elfogadható italt Aeropressel is, egyetlen hátránya a végig jelenlévő, de nem annyira zavaró kis kesernyés íz. Ugyanakkor a teste nagy volt, nagyon krémes mout-feel jött és még kiwit és közepes savasságot is lehetett érezni benne. 92 vagy feletti hőfok esetén mindig égett íze lett, az ideális 89 lett. Őrleményfinomság Rhino 5-ös állású volt és kapott egy kis szitát is, 3-4 g ment is a kukába. Ezúttal hagyományos állásban készült, 50 gramm bloom, gyors keverés, nyomó rész csatlakoztatás, 30 mp-nél, nyomó rész lekap, maradékkal (168 gramm) felönt, keverés, nyomó rész vissza és 1:45-nél átnyom. 

mokaexpress.png 

Sokadszor írom le, de a Moka Express az egyik kedvencem. Igaz nem topkategóriás eszköz, nem lehet vele sokat variálni, de egyszer egyszer nagyon jól esik használni, ha a presszókávéhoz hasonlót szeretnénk készíteni. Kellően savas és testes, nagyon koncentráltan vannak jelen benne az ízjegyek, ebben például egy kis ananászt is éreztem. Egyszerű, gyors, és többnyire finom. Mi kell még?

 

Összegzés

Régóta terveim közt van, hogy egy zacskó Coffee Collective-vel dolgozzak otthon, és most végre alkalmam nyílt rá. Szerettem vele dolgozni, még akkor is, ha az időjárásra nagyon-nagyon nyűgös volt, a legkisebb változást is megérezte, ugyanakkor viszont nagyon minőségi és jól pörkölt alapanyaggal volt dolgom. Öröm lenne, ha itthon is többet találkozhatnék Coffee Collective-es kávéval, de addig is annak, aki meg akarja kóstolni, marad a rendelés. Egy biztos, bárkinek bátran merem ajánlani ezt a Kenyát. 

 

HB

A bejegyzés trackback címe:

https://homebrew.blog.hu/api/trackback/id/tr987644696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása