brewing-technikák, receptek és eszközök, kávézó és kávészemle külföldi és magyar viszonylatban.

Home Brew

Has Bean Coffee - Malawi Msese Nyika Geisha Washed ToH 2015

Fény az éjszakában

2015. szeptember 14. - homebrew

has_bean_malawi_beans.jpg

Nem szoktam előítéletes lenni azokkal a pörkölőkkel (legalábbis igyekszem), amiket sok kóstolás után sem tudtam a szívembe zárni. Úgy tisztességes, ha leírom, a Stephen Leighton fémjelezte Has Bean ilyen pörkölő, legalábbis filterkávék terén mindenképp. Ez a Malawi Geisha sem váltja meg a világot szerintem, azonban lehet belőle nagyon finom kávét csinálni. Nem túl komplex, és nem túl vibráló, cserébe viszont kiegyensúlyozott és könnyen kezelhető, kevésbé érzékeny kávé. Számomra szerethetőbb, mint a HB filterek többsége. 

Amikor elkezdtem világos pörkölésű kávét inni, Magyarországon nagyon kevés választási lehetőség volt. Lényegében vagy Has Bean a Tamp & Pullban vagy Drop Coffee az Espresso Embassy-ban. A TP-ben többnyire presszó alapú italt ittam, az EE-ben pedig inkább filtert. A Has Bean köztudottan nem pörköl külön filterre, csupán jelzi, hogy a kávé jó filterre is az espresso mellett. Igaz mentségükre szól, hogy rengeteg információt adnak a honlapon, és a barista aki rendelni próbál tőlük következtethet arra, hogy esetleg jó lesz-e ez filterre. Talán ezért is, de sosem voltam híve a HB-ből készült filtereknek. Fontos kiemelnem, hogy ugyanakkor presszóban és tejes verziókban nagyon finom kávékat ittam belőlük. Lehet arról vitatkozni, hogy jó üzletpolitika-e vagy sem, az mindenesetre tény, hogy azért elég nagy és jól menő céget épített fel Stephen, valahol tehát igazolva látszik a saját felfogása.

Azért esett a választásom erre a kávéra, mert több embertől is hallottam már, hogy ez egy finom kávé és igazán jókat lehet belőle kihozni, ráadásul nagyon rég ittam HB filtert, így adta magát a lehetőség. 

kaverol.png
has_bean_malawi_beans_2.jpg

Ez a kávé részt vett (és nyert) a Malawiban megrendezett Taste of Harvest (ToH) versenyen, ahol az induló kávékat külön-külön vakon cuppingolják. Maga a farm kissé elszeparáltan, 165 km-re fekszik a régióközponttól. A feldolgozás során a kávé környékbeli folyók tiszta vize alatt fermentálódik 12-36 óráig azért, hogy a maradék nyálkás rész is eltűnjön róla. Ezt követi az utófermentálás és a kiválogatás, majd az előszárítás 2-3 órán keresztül., végül pedig a végleges szárítás. Rengeteg érdekes információt találtok még a Has Bean oldalán, többek közt cupping notes-okat, pörkölési infókat és egyéb feldolgozási eljárással kapcsolatos érdekességet. 

  • Régió: Northern Malawi
  • Variáns: Nyika és Geisha
  • Feldolgozás: mosott
  • Termőmagasság: 1,600–1,900 m tengerszint felett
  • Farm: Msese

  

Zacskót kinyitva, első érzetre: karamelles, csokis erős illat

Kávészemek: lehelletnyit medium fölé pörkölt szemek, nagyjából egyforma mérettel, kevés selejtessel

Illat őrölve: élénk virágos illat citromhéjjal

 

Receptek:

Cold Brew 15/135, #9 Rhino, szitálva 7,5 órás áztatási idő
Aeropress 15.8/210, #5, 90°C
v60 17/250, #6 Rhino szitálva, 91°C
Bialetti Moka Express 8,7/53 #Rhino 4

 Ahol nem jelöltem másként, ott mindig Norda vizet használtam. Az őrlő esetében #"szám"-mal jelzem a klikkek számát, ahol őröltem. A 0 jelenti azt a pontot, ahol szorul az őrlőfej és nem lehet tekerni, 1 legfinomabb és így tovább. A recepteknél az első szám mindig a kávé, a második pedig a víz mennyisége.

Sajnos nem sikerült minden eszközön kipróbálni a kávét, mert túlságosan rápörögtem a Phinre és a Kávés limonádékra, így ebből a Malawiból nem kevés kávé ment el ezekre. Maradt tehát a 3 alapeszköz és a cold brew, ami azért így sem rossz. Az ehavi kávéval (Coffee Collective - Kenya, Karagoto) más a helyzet, több nagyon érdekes receptnél tartok, és még a fél zacskó megvan. 

has_bean_malawi_phin_2.jpg

aeropress.png

Aeropressben találtam meg legkönnyebben az ideális receptet. Testes, enyhén savas és enyhén citrusos jellege mellé, kellemes tejkaramelles utóíz társult. Kerestem a csomagoláson feltüntetett Nesquik ízt, de én nem találtam. Keserűséget nem nagyon éreztem, egy alkalommal volt kicsit alulextraktált és vizes, de egyébként elég finom volt mind. A legjobb receptnél hagyományos állásban használtam az Aeropresst, 17 gramm kávéval Rhino 5-ös őrleménynagysággal. Felöntöttem 40 g vízzel, laza keverés, majd 25 mp után szép lassan az óra járásával ellentétes irányba elkezdtem felönteni egészen 215 grammig (1 perc), laza keverés, majd csatlakoztattam az Aeropress másik részét. 1:40-nél pedig átnyomtam 20 mp alatt. Így alakult ki a 2:00-ás teljes idő.

mokaexpress.png

Moka Expressben a skandinávokhoz képest sötétebb pörkölés miatt most próbáltam egy kicsit durvább  és több őrleménnyel dolgozni. És bejött. Elképesztően finom volt. Testes, krémes és ugyanakkor nagyon finom karamelles ízjegyek jöttek visszafogott savassággal. A legjobb kotyogósok közt van! 9 gramm Rhino 4-es nagyságon és 53 g víz. A metodika hasonló, mint eddig, előmelegített víz kerül a kotyogóba, majd bele a szűrő, a kávé és megy a tűzhelyre lassú tűzre. Természetes krákogás-kotyogás előtt le kell kapni a tűzről. cold_brew.png

Cold brewból kettő verzió készült. Az első nagyon túlextraktált lett, ami abban mutatkozott meg, hogy túl sok íz volt benne, füstös volt, és kicsit keserű is. Nem volt finom. Második próbálkozásom már jobb lett. Krémes, savas és mégis letisztult volt, közepes testtel. Még 1-2 jégkockát is elbírt, ahogy olvadt a jég egyre lágyabb lett. Azt figyeltem meg, hogy a korábbi kávéknál használt őrleménnyel dolgozva sokkal kevesebb 2-3 órával kevesebb időre kell ázni hagyni, különben túlextraktált lesz. Lehet, hogy a sötétebb pörkölés miatt van, nem tudom, mindenesetre érdekes felfedezés volt. Eljárást tekintve semmi extra, a szokásos. Őrlemény felöntése, 30 mp-ig kever, majd lezár a befőttes üveg és mehet a hűtőbe 7,5 órára, majd a végén v60 papíron átszűrés.

v60.png

Bevallom, bajban voltam a v60-nál, mert sehogy sem akart sikerülni. Vagy ízetlen alulextraktált volt, vagy többnyire kesernyés, jókora szájszárasságot maga mögött hagyva. Aztán valahol a 4-5. és egyben utolsó próbálkozásnál jött össze az, amire azt mondhatom, hogy jó volt. Nem volt kiemelkedő, nem váltotta meg a világot, de kellemes 5-10 percet töltöttem el felette az egyik reggel. Citromhéjra hajazó, de édes ízvilág sok savval és kevés testtel. Nem ez az első kávé, ahol észrevettem, hogy v60 esetében szitálásnál mindig kisebb a teste, mint ugyanolyan paraméterek mellett a nem szitálásnál. Szerintem nem feküdt neki a v60, mert a többi eszköznél jól be sikerült lőni. Sajnálom, hogy Kalitába nem tudtam kipróbálni, kíváncsi lettem volna, hogy mit hoz.

has_bean_malawi_phin.jpg

 

Összegzés

Kicsit tartottam a kávétól, mert nem voltak jó tapasztalataim a Has Beannel filter vonalon. Azonban ez azt kell mondjam egész jó volt. Nem mondom, hogy könnyű kávé, és hogy nem kell megdolgozni az eredményért, de finom és mindenképpen kilóg az általam korábban kóstolt Has Bean mezőnyből. Legjobb talán Aeropressben volt, utána Bialetti, cold brew, végén pedig a v60. Valahogy nem éreztem, hogy feküdne neki a v60, de az is előfordulhat, hogy csak én nem találtam meg a megfelelő arányokat. Jeges Phinben nem volt rossz, és a kávés limonádéra is több alkalommal használtam. Kimondottan imádtam. Rövidebben összefoglalva ez a Malawi filter vonalon fény a Has Bean éjszakájában.

 

HB

A bejegyzés trackback címe:

https://homebrew.blog.hu/api/trackback/id/tr147775400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása